Lausunto Jose Napoleon Duarten valinnasta El Salvadorin presidentiksi

18. toukokuuta 1984

keskiviikkona 16.toukokuuta El Salvadorin keskusvaalilautakunta julisti Jose Napoleon Duarten maan 6. toukokuuta pidettyjen presidentinvaalien voittajaksi. Tällä teolla El Salvadorin kansa on tehnyt selväksi valintansa Duartesta maan lähihistorian ensimmäisenä Kansan valitsemana presidenttinä.

äänestäjät ovat valinneet presidentiksi miehen, joka oli omistanut elämänsä demokratian ja uudistusten aikaansaamiselle kotimaassaan. Onnittelemme valittua presidenttiä Duartea hänen voitostaan ja lupaamme, että teemme kaikkemme vahvistaaksemme vapauden ja demokratian siteitä, jotka yhdistävät meitä.

Duarte kantoi mukanaan El Salvadorin kansan, josta yli 80 prosenttia äänesti 6.toukokuuta, selkeää mandaattia, jonka mukaan demokratian ja äänestyksen tulisi määrittää heidän tulevaisuutensa. Yhdysvaltain kahden puolueen tarkkailijavaltuuskunta totesi, että ” nämä vaalit olivat oikeudenmukaiset ja rehelliset, ja . . . antoi selkeän ja kiistattoman mandaatin sille ehdokkaalle, joka valitaan.”Muiden maiden vaalitarkkailijat toistelivat samaa johtopäätöstä.

suojellessaan viimeaikaisten vaalien molempia kierroksia Salvadorin asevoimat vaativat yli 80 kuolonuhria osoittaen jälleen kerran päättäväisyytensä puolustaa vapautta. He toimivat ammattimaisesti ja myönteisesti ja osoittavat meille nyt, että he kunnioittavat kansan vaalitahtoa. Sissit sen sijaan kieltäytyivät osallistumasta vaaleihin ja kiihdyttivät taistelua ennen äänestystä, sen aikana ja sen jälkeen.

koska El Salvadorin Äänestäjät joutuivat uhmaamaan sissien pelottelua, heidän vastavalitun presidenttinsä on kohdattava haasteet, jotka liittyvät rauhanomaisten ja turvallisten puitteiden luomiseen sosiaalisille ja humanitaarisille uudistuksille, taloudelliselle kehitykselle ja demokratian edistämiselle.

El Salvadorin asukkaat ovat puhuneet. Meidän ja muiden demokraattiseen hallitusmuotoon sitoutuneiden valtioiden on otettava huomioon niiden rohkea toiminta. Tuemme heidän vastavalittua hallitustaan paremman elämän tavoittelussa ja mahdollisuudessa.

odotan tapaavani El Salvadorin uuden presidentin maanantaina 21.toukokuuta hänen vieraillessaan Washingtonissa. Lisäksi olen pyytänyt ulkoministeri George Shultzia johtamaan valtuuskuntaamme tulevan presidentin virkaanastujaisissa 1.kesäkuuta San Salvadorissa.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.